Schrijven voor het web is een vak apart. Bezoekers van een website zijn vaak gehaast en geneigd om snel door te klikken naar een andere site. In drie seconden moet je de aandacht van je bezoeker zien te trekken.
Daarnaast is lezen van een beeldscherm lastiger dan lezen van papier. Hoe je het je webbezoeker zo gemakkelijk mogelijk maakt om toch op jouw site te blijven, lees je hier.
Je bezoeker wil in één oogopslag zien of de inhoud van je site de moeite waard is. Teksten op je website moeten daarom kort, aantrekkelijk en ‘scanbaar’ zijn.
Kom meteen ‘to-the-point’
Zet de belangrijkste inhoud bovenaan. Begin niet met een inleiding, met achtergrondinformatie of de historie van het onderwerp, maar ‘val met de deur in huis’. Geef bovenaan de pagina direct aan waar het om gaat: begin met de belangrijkste of meest actuele informatie en maak duidelijk wat de bezoeker op jouw pagina kan verwachten en kan halen.
Houd altijd de ‘zoekvraag’ van je bezoeker in gedachten
Een bezoeker komt meestal met een concrete ‘zoekvraag’ op je website. Probeer je te verplaatsen in de doelgroep van je website en bedenk mogelijke zoekvragen van je bezoeker. Houd bij het schrijven van je webtekst steeds in gedachten: is deze informatie relevant, welke zoekvraag beantwoordt mijn tekst?
Sluit het aan bij de belevingswereld en informatiebehoefte van mijn bezoeker? Met andere woorden: stel jezelf niet de vraag ‘Welke informatie wil ik aanbieden op mijn website?’, maar: ‘Welke informatie zoekt mijn doelgroep op mijn website?’.
Schrijf overzichtelijk en ‘scanbaar’
Je bezoekers ‘scannen’ je webpagina snel, op zoek naar trefwoorden die aansluiten bij hun zoekvraag (vergelijkbaar met het ‘koppen snellen’ in een krant). Als je bezoeker niet snel vindt wat hij zoekt, is hij weer weg. Speel hierop in met overzichtelijke en ‘scanbare’ teksten:
· Maak korte paragrafen
·Bedenk goede, inhoudelijke tussenkopjes die mogelijke zoektermen bevatten
·Gebruik opsommingen om zaken overzichtelijk onder de aandacht te brengen
Schrijf beknopt, helder en aantrekkelijk
Houd het kort. Schrap zo veel mogelijk overbodige zinnen en woorden. Maak je tekst helder en concreet en geef voorbeelden. Vermijd moeilijk taalgebruik en vakjargon. Zet beleidsteksten of brochureteksten niet zomaar 1-op-1 op je webpagina, maar bewerk ze tot korte, ‘scanbare’ webteksten. Bied waar nodig als extra de volledige tekst aan, bijvoorbeeld als downloadbare pdf.
Spreek je bezoeker waar mogelijk rechtstreeks aan. Dus niet : Op deze site is meer informatie te vinden over ons bedrijf. Maar wel : Je kunt je op deze site aanmelden voor de Open Bedrijvendag.