Blog Post

Zo houd je aandacht vast

Renate de Jonge • okt. 14, 2019
Aandacht webbezoeker vasthouden

We weten het inmiddels allemaal wel: binnen een seconde of drie moet je websitebezoeker of nieuwsbrieflezer aan je lippen hangen, anders is hij alweer vertrokken. Maar hoe realiseer je dat zo snel? Uiteraard, content is King, maar zijn er ook hulpmiddelen? Goed nieuws, die zijn er zeker.

Hallo <voornaam>

Stiekem vinden we onszelf eigenlijk allemaal de leukste persoon die we kennen. En onze naam is aan onszelf gekoppeld. Het horen of lezen van onze naam vinden we dus bovengemiddeld leuk, het geeft ons een goed en gewaardeerd gevoel. Je kunt dit gebruiken in gesprekken, maar ook in je online communicatie. Gebruik een paar keer de naam van je lezer en je tekst wordt hoger gewaardeerd.

Dit krijg je van ons!

Als je iets weggeeft, is de kans groter dat je websitebezoeker iets bij je koopt. We kennen allemaal wel de downloadbare E-books, white papers en gratis minitrainingen. Maar ook wanneer je je eerste werk voor een klant als investering presenteert, is de kans groter dat je de aandacht van je potentiële klant hebt getrokken. Zelf bied ik wel eens aan kosteloos een proefcase te schrijven of te redigeren. En toen ik laatst mijn pup liet trimmen bij een nieuwe salon, gaf de trimmer aan dat ze ‘ruim drie uren was bezig geweest’, maar slechts twee daarvan zou doorberekenen omdat ze dit ‘als een investering voor de toekomst zag’. Tja, nu durf ik nauwelijks naar een ander te gaan de volgende keer ;-).

Outsider

Soms wordt het als een voordeel gepresenteerd dat een tekstschrijver expert is op een bepaald vakgebied. Wordt het echt heel erg technisch of is je publiek uiterst deskundig, dan is dit inderdaad een voordeel. In de meeste gevallen is het echter juist goed je tekst door een ‘outsider’ te laten schrijven, of in elk geval te laten nalezen. Zo ben je er zeker van dat je tekst wordt begrepen door je lezer en dat hij niet al na twee zinnen zijn aandacht verliest. Want dan ben je hem inderdaad binnen die drie seconden weer kwijt.

Share by: