Blog Post

Copywriter tips 

Renate de Jonge • mei 22, 2019

Wil jij je bezoekers regelmatig op een aantrekkelijke manier informeren? Dan kan bloggen een mooie manier zijn. Je hebt vast wel een aantal onderwerpen waarover je de bezoekers van jouw website wil vertellen. Maar hoe zorg je nu dat jouw gedachten op papier komen zoals jij in gedachten hebt? Ik deel hier een aantal tips met je.

Zorg dat je lezer je herkent

Een blog vertelt jouw verhaal. Het is een persoonlijk geschreven stuk waarin je jouw kijk op zaken geeft. Wees niet bang om je mening te geven en jouw eigen draai aan de tekst te geven. Lezers vinden het leuk om jou te herkennen in de tekst en leven graag met je mee. Wees daarom open en eerlijk, kortom wees jezelf.

De opbouw van een blog

We weten allemaal hoe druk we zijn. Een blog moet dus aantrekkelijk zijn geschreven. In tekst uiteraard, maar ook met een goede opbouw bereik je enorm veel. Veel witruimte en tussenkopjes maken je blog overzichtelijk een gemakkelijk te lezen. Een pakkende titel, zorgt ervoor dat je bezoeker zin heeft om verder te lezen. Stel bijvoorbeeld een vraag in je titel (die je vervolgens beantwoord in je blog).

Wacht niet op ‘het juiste moment’

Het zal best eens voorkomen; zo’n week dat je helemaal geen tijd of inspiratie hebt. Wil je serieus iets bereiken met bloggen, dan mag dit geen reden zijn jouw blog maar een weekje (of langer) over te slaan. Het regelmatig posten van een blog is essentieel. Je lezers zijn je anders zo weer vergeten.

Content planning

Het maken van een goede content planning helpt je om je blog plan vol te houden. Bedenk hoe vaak je van je wilt laten horen en op welke manier. Maak een lijst van mogelijke onderwerpen en plan ruim voldoende tijd in voor het maken van je blog. Denk daarbij aan schrijftijd, maar ook brononderzoek, het uitzoeken van beeld en het daadwerkelijk plaatsen van je blog op je website of je social media.

Natuurlijk hoeft niet elke bericht een uitgebreide blog te zijn! Als je slim omgaat met je content, kun je deze heel goed hergebruiken. Uit je blog haal je bijvoorbeeld twee of drie details waar je een social media bericht van maakt.

Check dubbelcheck

De meningen zijn verdeeld: kan een typefout of spelfout wel of niet? Niemand zal je blog als waardeloos beoordelen als je ergens een keer een ‘t’ mist, maar feit is wel dat je lezer zicht niet serieus genomen voelt, als een tekst er ‘afgeraffeld’ uitziet. Lees dus je blog minimaal een keer door voordat je hem plaatst en schakel nog liever een tweede lezer in. Check ook of je verhaal logisch is opgebouwd en helder overkomt.


Koester je lezers

Krijg je reacties op je blog? Leuk, gefeliciteerd! Nu is het aan jou die lezers te koesteren. Beantwoord vragen en reacties en blijf altijd vriendelijk, ook al vind je een reactie eens iets minder leuk. Zo bouw je een band op met je lezers.

Denk je na bovenstaande tips ‘Poeh, echt niets voor mij!’, dan kun je natuurlijk altijd je blog laten schrijven door een copywriter die helemaal in jouw huid kan kruipen en een tekst voor je schrijft waar je lezers jou in herkennen.

Share by: